Kofeina to więcej niż jedynie pobudzenie — jak wpływa ona na ludzki organizm?

0
101
fot. Pexels.com

Kofeina jest organicznym związkiem chemicznym, jaki znajduje się w wielu surowcach pochodzenia roślinnego. Według szacunków można założyć, iż kofeinę w różnej postaci każdego dnia przyswaja niemalże 90% dorosłych ludzi na całym świecie! W USA składnik ten jest oznakowany jako coś niebezpiecznego dla zdrowia. Czy jednak faktycznie kofeina jest czymś złym? Okazuje się, że ma ona wiele cech, które dobrze wpływają na funkcjonowanie organizmu. 

Gdzie można znaleźć kofeinę?

Źródła kofeiny można podzielić na dwa rodzaje:

  • pochodzenia naturalnego, np. kawa, herbata, kakao oraz czekolada,
  • dodana sztucznie na etapie procesu technologicznego, np. napoje energetyzujące, coca-cola i różne suplementy diety.

Istnieje jeszcze grupa preparatów farmakologicznych i leków, których skład został wzbogacony poprzez dodanie kofeiny. 

Warto nadmienić, iż poziom kofeiny w kawie może być bardzo zróżnicowany. Jest on ściśle uzależniony od rodzaju ziaren i sposobu zaparzania. Szacuje się, że wszystko zawiera się w widełkach od 27 do 282 mg. 

kofeina
fot. Pexels.com

Kofeina i jej właściwości zdrowotne

Umiarkowanie w spożywaniu kawy nie ma szkodliwego wpływu na zdrowie człowieka. Można wręcz zaryzykować stwierdzenie, iż zawarta w kawie kofeina ma wiele zalet. Naukowcy są zgodni co do tego, że:

  • picie kawy minimalizuje ryzyko wystąpienia chorób śmiertelnych,
  • poprawia działanie wątroby,
  • polepsza funkcjonowanie układu immunologicznego,
  • zmniejszenie ryzyka marskości wątroby.

Warto również wspomnieć, iż kawa pobudza układ trawienny i krążeniowy, co z kolei przeciwdziała możliwości wystąpienia cukrzycy typu II. Przeciwutleniacze zawierające się w ziarnach kawy mają dobroczynne działanie na metabolizm cukry w ludzkim organizmie. Kawa zwiększa również skuteczność leków przeciwbólowych i stanowi skuteczną ochronę przez groźną chorobą, jaką jest zespół Parkinsona. Wszystko to przez wzgląd na fakt, iż kawa stymuluje naczynia krwionośne znajdujące się w mózgu, co powoduje lepszy transport substancji odżywczych oraz tleny do komórek nerwowych.

Czym zastąpić kawę?

Wiele osób z pewnością nie jest w stanie wyobrazić sobie poranka bez kubka aromatycznej kawy. Napój tem bywa potrzebny choćby po to, aby móc po prostu funkcjonować i cieszyć się pełnią swojej energii. Warto jednak pamiętać, iż mimo licznych zalet związanych ze spożywaniem kofeiny, niekoniecznie powinno się pić kawę litrami. Czasami wręcz warto przemyśleć, czym można zastąpić kawę, aby nie cierpieć z powodu spadków energetycznych?

Zielona herbata

To jeden z najpopularniejszych i najłatwiej dostępnych produktów, jakie z powodzenie mogą zastąpić kawę. Można również pokusić się o zakup Matcha, czyli drobno zmielonych liści zielonej herbaty. Oprócz zdrowej kofeiny zawiera ona także liczne przeciwutleniacze, minerały i witaminy.

Yerba Mate

Napój ziołowy Yerba Mate w ostatnich latach zyskał ogromną popularność. Smak naparu nieco przypomina zieloną herbatę, ale jednocześnie jest od niej znacznie bardziej cierpki i zawiera w sobie dość specyficzną, typową dla siebie nutę. Yerba Mate jest w stanie dodać energii w momentach kryzysu, ale należy pamiętać, iż proces wytwarzania kofeiny w przypadku tej rośliny może trwać nawet kilka godzin. 

Napoje z dodatkiem guarany

Guarana to kolejne znakomite źródło kofeiny. Trzeba jednak mieć świadomość, iż napary z tej rośliny pobudzają relatywnie szybko, ale ich działanie nie trwa szczególnie długo. Wybierając takie napoje, należy zerknąć na ich skład i zweryfikować, czy nie ma w nim zbyt wielu cukrów i innych niezdrowych słodzików.

kawa
fot. Pexels.com

Kawa a proces odchudzania

Kawa może sprzyjać odchudzaniu. Wiadomość ta z pewnością ucieszy wszystkich, którym zależy na tym, aby stracić na wadze. Rezultaty w tym zakresie wynikają z faktu, iż kawa pobudza układ trawienny, co jest kluczowe w diecie redukcyjnej. 

Pamiętajmy jednak, że kawa może zwiększać efektywność odbywanych treningów. Dzięki kofeinie wydajność ćwiczeń bardzo wzrasta. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here